Upplev varierad natur med tallmoar, bäckar och sjöar, ovanliga växter, grottor och höga berg med fantastiska utsikter. Tavelsjöleden erbjuder spännande cykling och gott om rastplatser för fikapaus.

Karta över Tavelsjöleden

Svårighetsgrad och underlag

Underlaget längs med leden är väldigt varierad från cykelbanor, släta stigar och grusvägar i åkerlandskap till steniga och branta partier. Att cykla hela leden – 42 km – mellan Umeå och Tavelsjö blir en utmanande utflykt och därför har vi valt att tipsa om tre delsträckor:

• Väven – Hamptjärnsstugan
    9 km, ca. 1 timme

• Hamptjärnsstugan – Kullaskogen – Hissjö – Kullaskogen - Hamptjärnsstugan
    15km, 2 timmar

• Kassjövägen – Stortavelsjön
    2 - 6,5 km, 1-2 timmar

Skyltning och parkering

Leden är markerad med skyltar för Tavelsjöleden. Parkering hittar du i Umeå centrum för start Väven, vid Hamptjärnsstugan för etapp mot Hissjö och vid Kassjövägen där vandringsleden passerar vägen för etapp upp mot Stortavelsjön.

Väven, Umeå centrum – Hamptjärnsstugan

Sträckan börjar längs strandpromenaden uppströms Umeälven och följer sedan Tvärån ut ur staden på cykelbanor, släta stigar och grusvägar i åkerlandskap och genom beteshagar med självstängande grindar. Där betar kor och får så tänk på att visa hänsyn till djuren. Strax innan Forslunda naturbruksgymnasium korsar leden väg 363 över en cykelbro. Därefter väntar 2 km stig av varierande slag, med några steniga partier där nybörjaren får räkna med att styra cykeln emellanåt. Den avslutande backen upp till Hamptjärnsstugan är svår, men kort.

Längd: 9 km
Svårighetsgrad: grön fram till bron över väg 363, därefter omväxlande röd och blå.

cykel-älven

Hamptjärnsstugan – Kullaskogen – Hissjö – Kullaskogen - Hamptjärnsstugan

Från Hamptjärnsstugan till parkeringen vid väg 363 är leden rolig och lagom utmanande för den som är van att cykla i skogen. Nybörjare kan istället välja att cykla grusväg den här sträckan. På västra sidan väg 363 är leden lättcyklad och följer Kullabäcken norrut genom öppen tallskog. När leden lämnar tallheden och letar sig upp till Rättbergets vindskydd blir cyklingen svårare – både på vägen upp och på vägen ner. Efter Rättberget är det återigen lättcyklat i öppen tallskog. Där passerar du Börsberget med en del grusväg sista biten till Hissjön. Fortsätt längs leden vidare förbi Brännan. Delar av den sträckningen går längs en kraftgata med en sträcka om ca 600 meter som består av sandväg. Följ leden hela vägen upp till korsning med orienteringstavla. Där tar man höger för att runda Hissjön och komma in mot byn.

Väl framme i Hissjö passar det bra med ett dopp vid badplatsen, en fikapaus på sommarcaféet eller en avstickare till Hissjö Handel.  Tillbaka mot anslutning Kullskogen följer du skyltning mot Umedalen (Piparböle) och där leden passerar Piparbölevägen är en informationstavla som markerar övergången. Där tar ni vänster tillbaka samma väg till Hamptjärnsstugan.

Längd: 15 km
Svårighetsgrad: mestadels grön, med partier av blå och röd.

cykla-tavelsjöleden-stock2

Kassjövägen – Stortavelsjön

Från parkeringen där Tavelsjöleden korsar Kassjövägen är det 2 km cykling på traktorväg upp till Stortavelsjön, svagt uppför hela vägen. För den lilla turen blir det lagom och fint med en fikapaus i vindskyddet vid sjön. Längs sjöns västra sida leder en smalare stig norrut mot Vitvattnet och vidare mot Torrbergsstugan - ett äventyr för den som vill testa sin förmåga. Den sträckan går via Vitvattnetstigen och ansluter sen till Tavelsjöleden igen.

Längd: 2 - 6,5 km

Den som gillar svår och teknisk cykling kan i stället följa leden från Stortavelsjön på östra sidan vidare mot Vallberget. En fantastisk utsikt väntar som belöning för att bitvis behöva styra cykeln över de svåraste och brantaste partierna. Stig- och spångcykling.  På Vallberget finns både vindskydd och utkikstorn.

Längd: 2 - 3 km

Svårighetsgrad: grön upp till sjön. Därifrån blå och röd mot Vitvattnet och Torrberget. Rött och svart mot Vallberget.