Är körkort ett krav som rallyförare? Och hur värmer en rallyförare upp egentligen? Vi har svaren på tio frågor du inte vågat ställa om VM-rallyt i Umeå.

”Rally for dummies”; tio frågor du inte vågat ställa om VM-rallyt i Umeå. 

 

Rallyförare vid Väven I Umeå

Foto: Philip Avesand

Få är det som har missat att det ska köras rally i och omkring Umeå tredje helgen i februari. Men hur det funkar det egentligt? Vi har ställt frågorna som ingen vågat men som alla borde – allt för att vi ska förstå oss på Rally Sweden 2024. Sandra Nyström, projektkoordinator på Rally Sweden, har svaren:

 

1) Är verkligen Rally Sweden så ”stort” som många vill påstå?

– Det här är Sveriges största årligen återkommande event. Ungefär 120 miljoner människor kommer att följa tävlingarna på tv och till Umeå väntas ungefär 30 000 besökare från alla delar av världen som gynnar besöksnäringen. Det här ÄR stort.

 

2) Måste man ha körkort för att få köra rally?

– Den här typen av tävlingar är nästan den enda motorsporten som faktiskt kräver att du har körkort. All form av motorsport som avgörs på arenor – Formel 1, rallycross och så vidare – har däremot inget krav på körkort, säger Sandra Nyström och fortsätter;

– En rallytävling körs på vanliga vägar på så kallade specialsträckor. Mellan de här tävlingssträckorna ska föraren transportera sig själv och bilen till starten av nästa specialsträcka – dessa kallas transportsträckor. Det görs på vanliga, offentliga vägar där trafikreglerna ska efterföljas och där kommer kravet på körkort in. Det brukar vara ett uppskattat inslag i trafiken när man hamnar bredvid en rallybil vid ett trafikljus. Men det har också hänt att folk har trott att de hamnat mitt i en rallytävling.

 

3) Finns det airbags i rallybilarna?

Nej, någon airbag finns inte i rallybilarna. Dessa hade löst ut innan bilarna ens blivit varma menar Sandra Nyström.

– De tål inte alla smällar som en rallybil utsätts för. Med hopp som kan komma att mäta upp till 40 meter och med främre och bakre stötfångarna som kommer vara in i snödrivor med jämna mellanrum så hade de löst ut det första som händer. Sen är det så att det inte ska finnas något syfte med en airbag för förare och kartläsare. De är så hårt fastspända med bilbälten och nackskydd att de nästan inte ska kunna röra sig vid en kollision, säger hon.

Bonusinfo; Störtbågen som revolutionerade säkerheten inom motorsport uppfanns i Umeå 1955.
 

Vinter rally

 

4) Värmer man upp som förare innan man sätter sig i bilen eller litar man blint på sätesvärmen?

– Värma upp bör man. Det gäller att vara på tå när man ska köra bil i de hastigheter som man kommer upp i under ett rally. Hur de värmer upp är väldigt individuellt, men jag vet att många av förarna brukar börja morgonen med en löprunda för att få igång kroppen. Någon sätesvärme finns inte i rallybilar – däremot har förarna värmeslingor i skorna, berättar Sandra.

 

5) Vad skiljer en rallybil från en vanlig bil?

– Allt. Det enda som är orört är väl dörrhandtaget. En rallybil är om- och specialbyggda för att så snabbt som möjligt ta sig från punkt A till punkt B. Komfort är inte direkt ett krav utan snarare något man tummar på. Det handlar om att bilarna ska kunna gå fort, och fort går det. På en av förra årets sträckor snittade förarna en hastighet på 141 kilometer i timmen med topphastigheter upp mot 190 km/h, säger Sandra Nyström.

Bonusinfo; Den utveckling som märks bland personbilar syns också i årets Rally Sweden där alla bilarna är hybridbilar.

 

6) Vad händer om en rallybil får punktering? Finns det serviceteam på plats efter sträckorna?

– Om en bil får punktering så har föraren två val; antingen kör man klart sträckan med punktering eller så byter man däcket själv. En rallybil får bara servas och repareras av stallpersonal på ett särskilt dedikerat område på Nolia. Händer det något ute på sträckorna får förare och kartläsare lösa problemet själv, utan hjälp av någon annan och endast med reservdelar eller verktyg som de har med sig i bilen. Enda gången de kan ta hjälp är om de kör av vägen, då får de ta hjälp av publik för att komma upp på vägen. Och det brukar inte vara svårt för dem att få hjälp. Jag vet många åskådare som har med sig rep och spadar ut i skogen för att vara beredd att hjälpa till om det behövs, säger 

 

Rally specialsträcka i soljus

Foto: Philip Avesand

7) Om jag bara ska välja en enda specialsträcka att kolla på som åskådare; vilken ska jag välja och varför?

– Första specialsträckan på fredag; Brattbysträckan. Den är snabb utan att vara den snabbaste med några spektakulära svängar och ett vägbyte i Västanbäck där det förra året var enormt med publik. Rally när det är som bäst!

 

8) Om jag inte vill stå i skogen med underställ och dunjacka men ändå vill uppleva rallyt och se lite bilar som kör fort; vad jag gör då som åskådare?

– Red Barn Arena. Det är VM-rallyts epicentrum – det är här det händer. En skön promenad eller kort tur med buss från Umeå centrum. Vid I20-området hittar du WRC:s nyaste och hetaste arena. Spektakulära hopp och raksträckor där bilarna kommer att köra i maxhastighet, food courts, VIP-områden och liveartister. Det här är stället att uppleva VM-rally, party och familjefest. Och efter tävlingarna är det bara att knalla in till centrum och stans restauranger.

– Några ändringar med året är att vi har flyttat invigning och prisutdelning från Skeppsbron till Red Barn Arena och att det kommer köras sträckor här varje tävlingsdag. Dessutom har vi byggt ut området ytterligare och så många som 30 000 personer kan rymmas här, säger Sandra Nyström och fortsätter;

– Alternativ två är en av fotbollshallarna på Nolia och vårt Support Arena/Service Park. Där kommer åskådare att som är nyfikna på rallyt – utan att för den delen vilja stå och titta in i ett avgasrör hela tiden – få en ny typ av upplevelse. Här kommer vi visa tävlingarna på storbildsskärmar, vi kommer erbjuda mat och dryck i en miljö som är lite mer förklarande och inbjudande för rally-nybörjare. Dessutom finns alla teams serviceanläggningar här och det finns stora möjligheter att få komma teamen nära när bilarna kommer in mellan sträckorna för service och reparationer. Det här är helt nytt och jag tror att det kan vara en bra möjlighet för de som inte är så insatta i rallyt att lära sig mer.

Bonusinfo; Support Arena/Service Park på Nolia-området har fri entré.

 

9) Måste man ha en snöskoter för att ta sig från en sträcka till en annan?

– Absolut inte. Utöver att det går bussar finns det på varje sträcka parkeringsplatser för personbilar. Ett bra tips är att samåka då det kan bli trångt på vissa sträckor. All tänkbar praktisk information finns att hitta på rallysweden.com eller Visit Umeå.

 

10) Vad får vinnaren av Rally Sweden?

– En pokal, en krans och naturligtvis en stor skopa ära.

Bonusinfo; Här hittar du alla tidigare vinnare av Rally Sweden

Rallystaden Umeå

Umeå är den unga kulturstaden i norr som utnämnts till Sveriges bästa idrottsstad - nu vill vi bjuda på världens bästa rallyupplevelse också.

storspoven-rallystaden-umeå

Rally i Umeå centrum

Umeå stadskärna blir rallycentrum. Se aktiviteter för stora och små rallyfantaster. Sväng förbi!

rally-i-umeå-centrum

Tjuvstarta Rallyfesten

På lördagen 10 februari blir det kick off för rallyt på Rådhustorget.

rally-i-centrum-kickoff

Rally for "Dummies"

Här får du svaren på frågorna du inte vågat ställa om rallyt!

Rallybil som blir fotad med mobilkamera